
Toward global ‘Japanese’ 
                                         information history
Takumi Sato (Professor, Kyoto University Graduate School, president of 

Japan Society for Studies in Journalism and Mass Communication)

At a time when information is increasingly globalized, many historians find 
benefit in researching how information was gathered and disseminated 

before World War II from a global viewpoint. A Japanese slogan during the 
war, “Hakko ichiu,” or “All the world under one roof,” can be interpreted 

today as Japanese globalism. The Japan Advertiser, an English newspaper 
founded by an American, is a valuable resource that shows Japan’s lack of 
recognition of the world at large around the time led the country into the 

war against the U.S. Journalists Hugh Byas, Wilfrid Fleisher and Joseph 
Newman wrote extensively about their experiences in Japan 

and their writings in The Japan Advertiser are now digitally 
archived. I am delighted that this window has opened to 

shine a light on the history of global information 
from Japan.



Journalists who worked at The Japan Advertiser
B.W. Fleisher (1870-1946) became the owner of The Japan Advertiser in 1913 and used his connections in the U.S. to make a 
strong team. In time, The Japan Advertiser became a place with novice international journalists and experienced American 
and European journalists. How was The Japan Advertiser perceived? What kind of people worked there?

Journalists who worked at The Japan Advertiser
Doubling as correspondents of high-quality European and American papers

Analyzing Japan via reporting experiences 
in the country

Born in Massachusetts, he graduated from Williams College,  
Massachusetts. He came to Japan in 1937 after working for a wire news 
agency in New York. After working for The Japan Advertiser,  he became 
a correspondent for the New York Herald Tribune in Tokyo from fall 1940 
to October 1941, shortly before the beginning of the Japan-U.S. war. After 
returning home, he authored “Goodbye Japan,” which analyzes Japan, in 
1942, based on his reporting that lasted for about four years.

Hugh Byas (1875-1945)
A journalist from Scotland, who contributed to The Times in London from 
1926 to 1941 and The New York Times from 1929 to 1941. He served at 
The Japan Advertiser as an editorial board member for about 10 years. 
After returning to the U.S., he authored “The Japanese Enemy” and 
“Government by Assassination.” Japanese translated versions of both 
books were published by Tosui Shobo, Publishers & Co. in 2001 and 2004, 
respectively.

Joseph Newman (1913-1995)

How was The Japan Advertiser perceived? (Reflection by Joseph Newman)

A son of B.W. Fleisher. He was editor-in 
chief of The Japan Advertiser as well as a 
correspondent of The New York Herald Tribune. 
He authored “Volcanic Isle,” whose Japanese 
translated version was published by Tosui 
Shobo, Publishers & Co. in 2006, among others.

Wilfrid Fleisher (1897-1976)

Wilfred Fleisher Collection, American Heritage Center, University of Wyoming

The prestigious Missouri School of Journalism at the University of Missouri 
is America’s oldest journalism school. In the early half of the 20th century, 
one career path chosen by its graduates was to work for an English-
language newspaper in East Asia, including The Japan Advertiser. The 
Missourians in Japan, mentored by advisers such as Glenn Babb, J. Morris 
Harris, Duke N. Parry and Vaughn Bryant, formed a network with their 
fellow alumni serving in China, creating a platform that enabled them 
to wield considerable influence over newspaper production. In 1933, 
The Japan Advertiser was bestowed with the Missouri Honor Medal for 
Distinguished Service in Journalism from the School of Journalism.

Journalists from the University of Missouri

He was a pioneer as a non-Japanese who sang 
in Japanese as he had a hit, “Sake ga Nomitai” (“I 
want to drink sake”) in the beginning of the Showa 
era. He was an American journalist savvy in the 
economy and Japan, who was in his prime before, 
during and after WWII. At The Japan Advertiser, 
he was in charge of “A Sango’ Six pence.” His wife, 
Esther Crane, was a personal secretary for the U.S. 
ambassador and a reporter in charge of Tokyo 
Society Notes in The Japan Advertiser.

Historically famous unique journalist
Burton Crane (1901-1963)

J.B. Harris, whose Japanese name is Hideo Hirayanagi (1916-2004), was a lecturer for “English for a million people,” a 
radio program on English conversation, after WWII. He had worked for The Japan Advertiser before WWII and for The 
Japan Times during the war.

“I was later hired as a sta� er of The Japan 
Advertiser, which means a milestone for American 
reporters to be successful in the Far East, and later 
in the world.”

He was a Japan Advertiser reporter from 1930 
to 1940. After returning home, he worked on 
propaganda about Japan, working for the 
Office of War Information. After the war, he 
came back to Japan as head of the information 
division of the Allied occupation forces’ 
General Headquarters, engaged in various 
democratization measures via media.

Japan expert involved in propaganda about 
Japan and governance of Japan after  WWII
Donald Beckman Brown (1905-1980)

[Main references] “Biographical Notes on Burton Crane,” by Harumichi Yamada in 2002, in “Communications Science Vol. 17” published by the Department of Communication Studies, Tokyo Keizai University.
“Supplement on Burton Crane,” by Harumichi Yamada in 2008, in “Communications Science Vol. 28, 119-140” published by Department of Communication Studies, Tokyo Keizai University.
Goodbye Japan, authored by Joseph Newman. A version translated into Japanese by Shigeko Shinohara was published by The Asahi Shimbun Company in 1993.
The English-language Press Networks in East Asia, 1918-1945, authored by Peter O’Connor and published in 2010 by Kent: Global Oriental.

“U.S. ambassadors changed from time to time, but 
Ben Fleisher and the paper he began publishing 
seemed to last forever. The Japan Advertiser was 
considered voice of the U.S. in Japan and the Far 
East. And that was created by a small group of people 
including editor-in-chief Wilfrid Fleisher, who was a 
son of the paper owner, news editor Don Brown and 
some competent Americans and Japanese.”

“Goodbye Japan,” authored by Joseph Newman, translated by Shigeko Shinohara, published by Asahi Shimbun.
Translated from “Goodbye Japan.” 

“The typical course for Americans who wanted 
to be international reporters began their career in 
Honolulu, then moved to Tokyo or Kobe (where 
high-quality newspapers owned by Britons were 
published), and then to Shanghai or Beijing.” 

Photo courtesy of Sachiko Mutsu

*Written and compild by Tomoko Matsunaga (Associate Professor of Tokyo Keizai University)



American Robert Meiklejohn launched The Japan Advertiser in 1890. B.W. Fleisher and his son Wilfrid, also Americans, 
played central roles in The Japan Advertiser, which was reputed as the Far East’s best-quality paper thanks to a wide 
network of American journalists based in Asia. While The Japan Times then was under the influence of the Ministry 
of Foreign Affairs, The Japan Advertiser provided American views. It remains a very important medium as a source of 
information on how the U.S. viewed Japan’s diplomacy, especially Japan’s aggressive advancement into Asia.

June 5, 1928
(Page 4)

“Japanese, Blamed for Mukden Bomb Plot, Ordered to Seek Safety in Railway Zone; Wu Reported Dead and 
Chang Badly Hurt” (by Rengo, Dentsu, Tokyo Asahi and writer Frank H. Fedges.) is a lengthly article on the 

bombing incident that ran on the June 5 issue’s front page.  An editorial titled “Japan’s Diplomacy in China” also 
ran. On June 6, an editorial “Hazards in Manchuria” warned against Japan’s potential aggression in Manchuria. 

Meanwhile, The Japan Times published an editorial, “The Future in Manchuria” on June 7. The Japan Advertiser 
beat The Japan Times in the information gathering race.

Huanggutun Incident (1928)
Swift response to development in China

Comparison of articles in The Japan Advertiser and The 
Japan Times

June 5, 1928

For example, photos of the March 1st Independence 
Movement that broke out in Seoul on March 1, 
1919, depict local police apprehending student 
demonstrators.

March 1st Independence Movement 
in Korea (1919)

Photos with strong impacts

March 5, 1919 (front page) March 5, 1919 (front page)March 5, 1919 (front page)March 5, 1919 (front page)

In this infamous act,  Japanese army off� icers Tsuyoshi Noda and Toshiaki Mukai allegedly 
competed to see which of them could kill 100 Chinese first in Nanking (Nanjing),  which was on 
the verge of collapse. This page carries an article, “Contest to Kill First 100 Chinese With Sword 
Extended When Both Fighters Exceed Mark,” for which The Japan Advertiser used Tokyo Nichi 
Nichi as sources. The Tokyo Nichi Nichi Shimbun, which reported the killings,  was praised 
domestically. However, American and European readers may have interpreted The Japan 
Advertiser’s article as symbolizing the Japanese military’s brutality. It can be presumed to be a 
euphemistic criticism of Japan when the country’s mass media was strictly censored. (The Japan 
Times also reported this incident on the same day.)

Euphemistic criticism of Japan in the 
midist of media control
Race to slash 100 Chinese (1937)

Dec. 14, 1937 (front page)

July 31, 1919 (front page)

The Japan Advertiser dispatched editorial board 
member Frank H. King, who later became an AP 
correspondent in London, to Vladivostok. ❶   The 
paper published King’s detailed on-site reports with 
photos. ❷

Siberian Intervention (1918-1922)

Dispatch of editorial board 
member to Vladivostok

July 31, 1919 (front page)Sept. 14, 1918 (front page) July 31, 1919 (front page)Sept. 14, 1918 (front page)

❶ ❷

*Written and compild by Tomoko Matsunaga (Tokyo Keizai University)



The Japan Advertiser off ers views from the past

Newspapers off er a window into how 
historical events that had significant 
impact on later generations were 
reported then, and what kinds of 
interpretations were given at that time to 
such events.

In Japan, reading English-language 
papers off ers an interesting experience 
since their reporting and treatment 
of what is happening are often quite 
diff erent from Japanese-language papers.

It is worth reading The Japan 
Advertiser, published by American 
journalist Benjamin Wilfrid Fleisher, and a 
rival paper of The Japan Times.

The dozen years preceding the paper's 
absorption in 1940 by The Japan Times 
saw such important events as the 1928 
bomb explosion along the tracks of the 
Japanese-operated South Manchurian 
Railway in the outskirts of Mukden 
(Shenyang) to assassinate Manchurian 
warlord Chang Tso-lin (Zhang Zuolin); 
the 1931 Manchurian Incident; the 1932 
establishment of Japan's puppet state 
Manchukuo; Japan's 1933 withdrawal 
from the League of Nations; and the 1937 
start of the so-called China Incident — a 
series of precursor events that eventually 
led Japan to its devastating war with the 
U.S. and other Allied Powers.

A glimpse into The Advertiser's 
treatment of these events shows that 
while it generally took a rather detached 
stance on Japan’s actions, it sometimes 
showed attitudes to Japan that cannot be 
subsumed under that characterization. 

While the fate of Chang was unknown 
immediately after the June 4, 1928, train 
explosion, for which an officer of the 
Japanese Kwantung Army was later 
found to be responsible, The Advertiser 
in its editorial five days later said, "If 
Japan were to annex Manchuria, not 
only would she be sowing the seeds 
of a future conflict with Russia and of 
probable troubles with other Powers as 
well; but she would also be faced with 
the task of controlling large masses of 
hostile elements."

When the Manchurian Incident 
started in Mukden on Sept. 18, 1931. 
The Advertiser said, "Anti-Japanese 
sentiment in China may grow so strong 
as to endanger the lives and property of 
Japanese nationals in other localities of 
China," forcing the Japanese government 
to face "the almost impossible task 
of aff ording military protection to its 
nationals in scattered points of China."

To report the League of Nations' Feb. 
24, 1933, decision by a vote of 42 to 1 to 
adopt the report and recommendations 

this statement represented a gravely 
misguided step that caused Japan to be 
further deeply bogged down in the war 
with China. 

The Advertiser in its editorial three 
days later focused on another aspect of 
Konoye's statement — Japan's intention 
"to deal in the future with a new regime in 
China" — and only said in the conclusion, 
"That is the important policy which the 
country has fixed and which will orientate 
Japan's future activities in China."

In addition to correspondents to 
cover Japanese and Asian aff airs, the 
paper had its own correspondent in 
Washington, Frederic William Wile, who 
regularly wrote a column "A LETTER 
FROM WASHINGTON," dealing with the 
American scene, including the activities 
of President Franklin D. Roosevelt. The 
paper also had columns "A LETTER FROM 
LONDON" and "THE WEEK IN ENGLAND," 
written by various writers. It used bylines 
and foreign newspaper articles dealing 
with topical issues, including Hitler's 
Germany, the Spanish Civil War and 
Stalin's Russia. 

The Advertiser from time to time 
carried articles written by Japanese 
government off� icials and military off� icers 
and well-known people from the private 
sector. On Sept. 22, 1933, it carried a 
long article written by Ryohei Uchida, 
a leading nationalist activist, with a 
headline "RYOHEI UCHIDA MAKES AN 
APPEAL FOR BETTER RELATIONS WITH 
U.S." and an underline "Wants American 
Immigration Bill Amended, Free Hand for 
Japan in Asia, and Naval Parity for Japan." 

The paper's "Readers in Council" carried 
letters from readers that sometimes 
reflected the prevalent social situation 
and atmosphere. A July 24, 1937, letter 
from the National Christian Council said 
that it was raising a ¥10,000 fund to 
comfort Japanese troops through such 
means as comfort bags, a religious film 
and dispatch of Christian messengers. 
Sanki Ichikawa, a well-known English 
philologist, then chairman of the Institute 
for Research in English Teaching, 
complained in his Nov. 6, 1937, letter that 
the Advertiser's report headlined "English 
Teachers Critical of Britain" on the Sino-
Japanese situation did not correctly 
reflect a decision made by the annual 
conference of his institute. 

Reading pages of The Advertiser will 
help the readers not only get the feel 
of the days when The Advertiser was 
robustly competing with The Japan 
Times, but also gain detailed knowledge 
of events happening in those days.

of the Committee of 19 led by Victor 
Alexander George Robert Bulwer-Lytton, 
2nd Earl of Lytton, on the Manchurian 
problem following the Manchurian 
Incident, The Advertiser carried the full 
text of the Japanese delegate Yosuke 
Matsuoka's speech at the assembly 
starting from page one.

Its editorial on Feb. 26, 1933, praised 
Matsuoka by saying, "Although the 
outcome at Geneva is discouraging in 
so far as this country is concerned, a 
special tribute is due to Mr. Matsuoka, 
Japan's delegate at this critical juncture, 
for his admirable presentation of the 
Japanese case ... speaking clearly, 
boldly, straightforwardly, with first-hand 
knowledge of his subject."

The Advertiser used a three-line four-
column headline on page one when 
fighting took place between Japanese 
and Chinese troops on July 7, 1937, at 
Lukoukiao (Marco Polo Bridge)
outside Peiping.

Its July 21, 1937, editorial appears to 
correctly predict what magnitude the 
hostilities between Japan and China 
would eventually assume. It said at its 
outset: "The Chinese situation has come 
to a most critical pass. At no time in the 
past six years, since the outbreak of the 
Manchurian Incident, have relations 
between Japan and China been so 
strained as they are now, or the danger of 
a major conflict developing so great."

On Jan. 16, 1938, Prime Minister 
Fumimaro Konoye issued a notorious 
statement that said that since the 
Kuomintang Government, not 
understanding the true intention of 
Japan and instead pursuing a resistance 
war against Japan, does not consider 
establishing peace in the Far East, the 
Japanese government henceforth will 
not deal with it. When looked at from 
the viewpoint of later generations, 

The Emperor Showa is seen presiding over a 
meeting of the Imperial Headquarters in a 1938 
New Year photo appearing in the The Japan 
Advertiser.

Tai Kawabata (Former chief editorial writer of The Japan Times)



Once hailed as “the Far East’s premier English-
language newspaper,” The Japan Advertiser was 
a hub of news written by and for people on the 
move — missionaries, diplomats, merchants and 
journalists — who were based in Japan in the early 
half of the 20th century. Many of its reporters 
also worked as correspondents for American and 
British newspapers and wire services, including The 
London Times, The New York Times, AP and UP, 
enabling them to draw upon the experience and 
networks of contacts they had built up covering 
stories in the West, China and other parts of East 
Asia. Even after they left Japan, they continued 
to write as experts on all things Japanese and a 
fair number returned to this country during the 
Occupation, including alumni such as H.V. Redman, 
Burton Crane and Don Brown. Over the years from 

before to after World War II, they shaped Western 
perceptions of Japan through their writings and 
other activities.
   Today, we may wonder how they lived their lives in 
Japan and how they viewed the world. For answers, 
we can turn to The Japan Advertiser, which also 
served as a channel of lifestyle information for 
its globetrotting reporters and readers. Inside 
its pages are vivid records of the contemporary 
expatriate community — their social scene, life with 
their families and activities spanning church events, 
sports, fashion, cuisine, cinema, music and more. As 
a window to the day-to-day communication among 
these people on the move, the digital archives 
of The Japan Advertiser are a valuable resource 
for reexploring how early 20th century Japan 
appeared in the eyes of its foreign community.

Recommendation for
The Japan Advertiser A valuable 
resource for reexploring Japan

The paper re� ected various readers’ needs.
Content ranged from information aimed at American 
and European residents to global news

The characteristics mentioned above are visible on the July 27, 1924, 

issue’s front page. At the top of the page, a Japanism-style photo 

shows movie stars in kimono cooling o�  at the waterfront. ❶   
Below it is a list of summertime events in Karuizawa, a popular leisure 

destination for American and European residents. ❷   To the right 

is an article by Beijing correspondent Ben G. Kline. ❸   To the left is an article by Shanghai correspondent George 

E. Sokolsky. ❹   The page also carries wire news articles, including UP’s articles from Pisa, Italy, and Amsterdam, the 

Netherlands❺ ,   as well as articles sent from London by Kokusai, a Japanese wire news service. ❻   Furthest to the 

right is an article arguing for the establishment of an earthquake research institute in Japan. ❼

•  Media history

•  Journalism studies

•  History of international relations

•  East Asian studies

•  Political/economic history

•  Comparative cultural
      studies

•  Japanology

The digital archives are a helpful reference 
for various fields of study, including: ❶

❹ ❷

❻

❺

❸

❼

Tomoko Matsunaga (Associate Professor of Communication Studies, Tokyo Keizai University)



Publisher: The Japan Times, Ltd.
Circulation Sales Division
email: jtarchives@japantimes.co.jp

http://jtimes.jp/archives

Release date: April 2019
Period: Oct. 1, 1913-Nov. 9, 1940
Contents: 72,657 pages, daily paper
Specification: IP address recognition
Access plan: 1) Optional purchase with “The Japan Times Archives” 
 2) Independent purchase

The Japan Advertiser 
(1890)

The Japan Times (2017, 120th Anniversary, Redesign)

The Japan Times /  
The New York Times (2016)

The Japan Times 
On Sunday (Oct. 2013)
The Japan Times / International  
New York Times (2013)

1900

1910

1880

1870

1865

1930

1950

1970

1990

2010

1920

1890

1940

1960

1980

2000

The Japan Times  
(1865)

The Japan Mail 
(1870)

The Japan Times  
(2nd time,1878)

The Japan  
Times  

(1897)

The Japan 
Times & Mail 

(1918)

Japan M
ail & Tim

es

Nippon Times 
(1943)

The Japan Times 
(1956)

The Japan Times 
(1987, logo change)

Kobe  
Chronicle  

(1891)

Hiogo News  
(1868)

The Japan 
Chronicle (1900)

The Japan Times and Advertiser 
(1940)

Reiji Yoshida (The Japan Times staff writer)

The Japan Advertiser, published from 1890 through 1940, was once 
touted as the top-quality-newspaper in the Far East and provided 
valuable information and views for English-reading people in Japan.

The paper, which was destined to later be acquired by The Japan 
Times, also served as a key training ground for many Western 
reporters, some of whom later became renowned journalists and 
were regarded as influential experts on Japan and the Far East when 
diplomatic tensions kept rising ahead of the breakout of the Pacific 
War in 1941.

“In addition to the vernacular press, Tokyo has several dailies printed 
in English. The best known of them, The Japan Advertiser, built up 
for itself an enviable reputation for the reliability and impartiality of 
its news,” wrote John Morris, a British scholar who taught English 
literature at universities in Tokyo from 1938 through 1942.

“It’s circulation was by no means confined to the foreigners in Tokyo.
It has been the training ground for many journalists who have 
specialized in Far Eastern affairs and now enjoy world fame,” he wrote 
in his book “Traveller from Tokyo,” which was published in 1943.

Many of those reporters concurrently served as a Tokyo 
correspondent for major Western media, such as The Times in 
London, The New York Times, Associated Press and United Press.

Among them are Hugh Byas (1875-1945), who served as the chief 
editor at The Japan Advertiser and later wrote for The Times and The 
New York Times; and Joseph Newman, who had close contacts with 
a key member of the Soviet spy group headed by Richard Sorge in 
Tokyo. Newman thereby wrote a top-secret scoop for New York Herald 
Tribune in 1941.

“If you read an English-language newspaper published in Japan, 
you will find how it reported on a certain event is often quite different 
from that of Japanese newspapers. That’s very interesting,” said Tai 
Kawabata, former chief editorial writer of The Japan Times.

He indicated The Japan Advertiser repeatedly pointed out Japan’s 
advancement into Manchuria and other parts of northern China could 
eventually lead to grave consequences for Japan – a warning that later 
turned into a harsh reality for the country.

Media experts meanwhile say The Japan Advertiser was also a 
precious hub for Western expats seeking lifestyle and community 
information in Japan.

Thus today’s readers of the digital archives, provided by The Japan 
Times, will find vivid records of events and information for the foreign 
community from the late 19th century to mid-20th century, such as 
those regarding church events, sports, fashion, cuisine, cinema and 
music for Westerners living in Japan at that time.

Valuable insights on
Japan’s past.

The Japan
Advertiser
archives from
1913-1940

2019.03

Timeline of English newspapers in Japan

The Japan Times adds
The Japan Advertiser


