
For more information or trial access, please contact info@eastview.com or visit https://www.eastview.com/request-trial

East African Newspapers – https://www.eastview.com/resources/gpa/crl-ean/ – April 9th, 2026 1:50 pm UTC. Product information subject to change without

notice. Please refer to eastview.com or contact your East View representative for the most current information.

East African Newspapers
Sponsored by the Center for Research Libraries

The twentieth and early twenty-first centuries were a time of great change for Africa.
In East Africa, this time witnessed the growth of decolonization as independence
movements swelled, and local, autonomous self-governance took hold throughout
the region. This period was also punctuated by famine, drought, political uprisings,
border disputes, and war as countries worked to navigate the post-colonial
landscape.

The East African Newspapers collection provides insight into this region during
this critical time, featuring key newspapers from the region from the 1940s to the
mid 2010s. This collection includes over 800,000 pages total from three titles: Daily
Nation (Kenya), The Ethiopian Herald, and The Monitor (Uganda).

The East African Newspapers collection is made possible thanks to the generous
support of the Center for Research Libraries and its member institutions. The
collection is available for free to all CRL members institutions. Non-CRL institutions
that wish to purchase the East African Newspapers collection should contact us for
more information.

Access the collection at https://gpa.eastview.com/crl/ean

Current Titles

The East African Newspapers collection includes three titles, accounting for over 34,000 issues and over 800,000 pages.

Daily Nation (Nairobi): Daily Nation first launched as a sister paper to the Swahili language Taifa in 1960 and quickly rose to be
the highest circulating newspaper in Kenya. The newspaper covers the end of colonial rule, the rise of an independent Kenya,
and the country’s rapid growth in the modern era.

The Ethiopian Herald (Addis Ababa): Founded in 1943, The Ethiopian Herald is a government-owned newspaper run by the
Ethiopian Press Agency. The English-language paper covers the country’s transition from a monarchy through the communist era
and into the present democratic republic.

The Monitor (Kampala): Founded in 1992, The Monitor (relaunched as The Daily Monitor in 2005) is considered Uganda’s
leading independent newspaper. Among other domestic and international topics, the newspaper provides in-depth coverage of
Yoweri Museveni’s lengthy reign as president.

Access the collection at https://gpa.eastview.com/crl/ean to view title details.

https://www.eastview.com/contact/
mailto:info@eastview.com
https://www.eastview.com/request-trial

