
Uncommon Information 
Extraordinary Places

EAST VIEW

Global Press Archive®

Supporting area studies and advancing digital humanities with historical and 
current digital newspaper archives from around the world



East View Global Press Archive2

The East View Global Press Archive® (GPA) is a groundbreaking program to create the most comprehensive collection of digital news 
sources from around the world. GPA is an outgrowth of a landmark initiative of Stanford Libraries and the Hoover Institution Library & Archives 
to digitally preserve and make more accessible thousands of original print newspaper publications collected by the Hoover Institution and now 
housed by Stanford Libraries.

For over 30 years, East View has been unlocking international news content and making it accessible to scholars across the globe. The GPA 
program continues this legacy by offering deep archives of a diverse range of predominantly non-Western newspaper titles, presented in full-
image and full-text format on a customized platform specifically optimized for academic use. 

Why Global Press Archive?

Current scholarship is hindered by a general lack in the availability and accessibility of non-
Western content. GPA fills this gap by offering deep archives of a diverse range of titles, 
digitized to exacting standards and made searchable for increased discoverability. 

In creating GPA, East View is committed to ensuring that these valuable resources are 
preserved for future generations of scholars and providing a maximally comprehensive and 
geographically diverse portfolio of resources.

GPA is continuously growing and will ultimately include thousands of titles from across the 
globe in dozens of languages, representing a huge leap forward for Digital Humanities research. 
Wherever possible, titles are presented in their complete runs from the first issue. Many of 
these newspapers are being made available digitally and as comprehensive archives for the 
first time and the effort will collectively present immense new value for scholarly research. 

Supporting Area Studies and  
Advancing Digital Humanities 

Global 
PRESS 
Archive

Get to Know the GPA Platform

GPA content is delivered on a custom-built platform designed specifically for searching and 
display of full-image/full-text newspaper archives.

Platform Features:

GPA’s mission is to bring 
uncommon information from 
extraordinary places to 
academic markets through 
a program focused on 
Preservation, Digitization, 
Discovery, and Access

• IP authentication and unlimited 
simultaneous users

• Usage statistics

• Cross-searching across all platform titles

• Full-image/full-text content

• Page-level digitization with hit-term 
highlighting

• Clipping and text extraction tools

• Crowdsourced text correction

• Citation generator in MLA, APA, Chicago, 
and RIS format

• Virtual keyboards for Arabic, Russian, and 
Turkish

• Multilingual UI functionality

East View Global Press Archive®



info@eastview.com  |  eastview.com/gpa 3

Global 
PRESS 
Archive

From the start, the Global Press Archive program has embraced opportunities to widen access to these valuable resources via 
Open Access and other community-based models. This includes a highly successful partnership with the Center for Research Libraries from 
2019–2023, which resulted in the release of 14 collections comprising nearly 2,500 global newspaper titles and over 6.2 million pages – 
including over 3.5 million pages of Open Access content.

The Area Studies Initiative is the Global Press Archive program’s newest collaborative engagement with academic libraries to support the 
production of a diverse range of global newspaper archives that align with the collection goals and strategies of librarians from the five major 
area studies disciplines – African, Asian, Latin American, Middle Eastern, and Slavic.

The hallmarks of the Area Studies Initiative include:

• An annual offer of Open Access and in-copyright newspaper archives, including content that serves the needs of each of the five major area 
studies disciplines. See below for information on the 2025 Offer.

• A discount program for accounts that participate in the annual offer, to defray the costs of acquiring other in-copyright newspaper archives 
that are not part of the Area Studies Initiative program by area studies librarians.

• Additional offers released on a regular basis, also including a mix of Open Access and in-copyright newspaper archives, curated around the 
needs of specific area studies disciplines.

Open Access and Community-Supported Collections

L’ESSOR DU CONGO  OPEN ACCESS  
Rise of the Congo | Elisabethville, Congo | 1930–1960 | in French 
National daily founded by colonial authorities of the Belgian Congo; went 
defunct following Congolese independence.

NEW NIGERIAN  OPEN ACCESS

Nigeria | 1966–2001 | in English
Regional daily coinciding with the end of the first Nigerian republic and 
subsequent military juntas.

INDEPENDENCE EVENING POST  OPEN ACCESS

自立晚報 (Zi Li Wan Bao) | Taiwan | 1947–1995 | in Chinese
The only pro-Independence Taiwanese newspaper during the period of the 
Kuomintang regime.

EL COMERCIO
Commerce | Peru | 1839–1928 | in Spanish 

Deep historic archive of Peru’s newspaper of record, covering the end of the 
early modern period.

JORNAL DE DEBATES  OPEN ACCESS

Journal of Debate | Brazil | 1946–1949 | in Portuguese
Political and cultural weekly featuring long form articles on topics including the 
nationalization of oil.

AKHBAR FILASTIN  OPEN ACCESS

 | Gaza, Palestinian Territories | (Palestine News) أخبار فلسطين
1963–1967 | in Arabic
One of the first Gazan newspapers; published during the tumultuous period of 
Egyptian and Israeli occupations.

EL MOUDJAHID  OPEN ACCESS

The Martyr | Algeria | 1957–1962 | in Arabic and French
One of the founding documents of independent Algeria; published continuously 
during the Algerian war.

ESTONIIA  OPEN ACCESS

Эстония (Estonia) | Estonia | 1984–2009 | in Russian
Successor title to Sovetskaia Estonia, chronicling the early history of independent 
Estonia.

SVOBODNÉ SLOVO  OPEN ACCESS

Free Speech | Czech Republic | 1945–1967 | in Czech
National daily surviving the collapse of the Austro-Hungary, as well as Nazi and 
Soviet occupations.

Visit eastview.com/asi or contact us at info@eastview.com for more information on the Area Studies Initiative.



THE JAPAN NEWS
From 1955 | in English

Launched in 1955, The Japan News is an English-language daily published 
by The Yomiuri Shimbun, a leading Japanese newspaper. The Japan News 
has witnessed and recorded dramatic changes in Japanese society during the 
Showa, Heisei and Reiwa eras. Drawing on The Yomiuri Shimbun’s extensive 
news coverage network, The Japan News is an excellent source of both domestic 
and foreign news in various genres, including politics, economy and culture.

JIEFANGJUN BAO − PLA DAILY
解放军报 (People’s Liberation Army Daily) | from 1956 | in Chinese

Established on January 1, 1956, this is the official newspaper of the military of 
the People’s Republic of China. The newspaper functions as the authoritative 
media of the Chinese People’s Liberation Army to release military news and 
comprehensive military-related information. 

THE RAFU SHIMPO
羅府新報 (L.A. Japanese Daily News) | from 1914 |  
in Japanese, English

The preeminent Japanese American newspaper in the United 
States, it began in 1903 supporting the small but growing 
Japanese community in the Little Tokyo area of Los Angeles, 
California. By the 1940s it was the most widely circulated paper 
in the region and included a weekly English section for second 
generation Japanese Americans. The Rafu Shimpo rests squarely 
at the scholarly intersection of Japanese history and the Japanese 
American émigré community, especially in California, with its 
unique coverage of news, community history, and announcements 
of births, marriages, and deaths. 

ÉM
IG

R
É 

TI
TL

E

O
P

EN
 A

C
C

ES
S

LATE QING AND REPUBLICAN-ERA  
CHINESE NEWSPAPERS
292 titles | 1911–1949 | in Chinese

Large collection of unique titles chronicling the demise of China’s 
last imperial dynasty, the Great Qing, and the foundation of 
the People’s Republic of China. Includes coverage of the 1912 
establishment of China’s first post-imperial government and 
the subsequent industrial and social revolutions, civil war, and 
looming external threats during both world wars.

Access Collection: gpa.eastview.com/lqrcn

SOUTHEAST ASIAN NEWSPAPERS
129 titles | 1839–1976 | in multiple languages

This collection incorporates a wealth of coverage and perspectives 
on major regional and global events of the late 19th and 20th 
centuries. Includes newspaper content from Myanmar (formerly 
Burma), Indonesia, Philippines, Thailand, and Vietnam, and 
features multiple languages such as Arabic, Dutch, English, French, 
Javanese, Spanish, and Vietnamese.

Access Collection: gpa.eastview.com/crl/sean

O
P

EN
 A

C
C

ES
S

SOUTH ASIAN NEWSPAPERS
12 titles | 1850–1992 | in Bengali, English, Marathi, 
Nepali

This collection chronicles conflicts as well as contemporary 
perspectives on independence movements, early statehood, and 
the extensive economic and social growth taking place in the 
region dating as far back as the 1850s. Covers several countries, 
including Afghanistan, Bangladesh (formerly East Pakistan), India, 
Nepal, Pakistan, and Sri Lanka. 

Access Collection: gpa.eastview.com/crl/san

O
P

EN
 A

C
C

ES
S

O
P

EN
 A

C
C

ES
S

CHŌYA SHINBUN
朝野新聞 (Morning and Evening Post) | 1875–1889 |  
in Japanese

Choya Shinbun was a major Japanese newspaper published in 
Tokyo during the early and mid-Meiji periods. Best known for 
its support of the Freedom and People’s Rights Movement, the 
influential Choya Shinbun shaped public opinion during a political 
era that saw the establishment of the Meiji Constitution and the 
Imperial Diet.

Access Collection: gpa.eastview.com/cysb

East View Global Press Archive4

Asia



info@eastview.com  |  eastview.com/gpa 5

Global 
PRESS 
Archive

Eastern Europe & Eurasia

ARGUMENTY I FAKTY
Аргументы и факты (Arguments and Facts) | from 1983 | in 
Russian

This weekly newspaper based in Moscow once had the largest circulation of 
any periodical in the world. Founded by the Russian organization “Knowledge” 
(Znanie), the newspaper’s original goal was to provide propagandists with 
statistical and other hard-to-find information. During the Gorbachev era 
Argumenty i fakty became one of the most important newspapers in the Soviet 
Union – a major tool in publicizing Gorbachev’s policy of glasnost.

BELARUS ANTI-FASCIST RESISTANCE PRESS, 1943–1945
In Belarusian, Russian

Includes content from 30 newspaper titles produced during the period of 
German occupation of Belarus in 1941-1944. Many publications were printed by 
underground resistance groups in secret printing press facilities operating in small 
Belarusian towns in German-occupied territories, while others were distributed 
by Belarusian partisan detachments operating from remote areas of Belarus.

CHERNOBYL NEWSPAPERS COLLECTION
1979–1990 | in Russian, Ukrainian

Features three previously unavailable local newspapers (Tribuna Energetika, 
Prapor peremogi, and Tribuna pratsi) published in towns in the exclusion zone 
and its immediate vicinity offering researchers essential information for the 
study of the social background of the Chernobyl disaster.

CURRENT DIGEST OF THE RUSSIAN PRESS
From 1949 | in English

Select content on the most important issues from the most authoritative Soviet 
and Russian newspapers, all translated into English. Consistently published 
since 1949, it documents post-World War II history, from the Soviet atomic 
bomb to the collapse of an empire, to the present day. 

DEMOKRATYCHNA UKRAINA
Демократична Україна (Democratic Ukraine) | 1992–2020 | in 
Russian, Ukrainian

Established initially as a Russian-language daily newspaper in the early 20th 
century, Demokratychna Ukraina underwent dramatic transformation in the 
wake of the August 1991 coup attempt. Over the years, building upon its Soviet-
era reputation as a solid news outlet, the newspaper would grow to become 
one of the most important print media in the newly independent Ukraine. 

DONETSK AND LUHANSK NEWSPAPERS
2013–2018 | in Russian

This database of ten rare newspapers from the self-proclaimed Donetsk and 
Luhansk republics of Ukraine covers the period of military hostilities between 
the unrecognized states and the government of Ukraine. 

NEW! 

EASTERN UKRAINE NEWSPAPER COLLECTION
47 titles | 2014–2023 | in Russian

A collection of 47 different newspapers, single issues, and flyers, all published 
under the authority of the Russian occupation in the Donetsk People’s Republic 
and Luhansk People’s Republic, as well as in other Ukrainian territories seized by 
Russian forces from the beginning of the conflict on February 24, 2022. 

GUDOK
Гудок (Whistle) | from 1918 | in Russian

Founded in 1917, Gudok began as a small newspaper focused on rail industry 
news but grew into a 700,000-circulation daily mixing commentary and satire 
on culture and politics. Contributors include Ilya Ilf, Mikhail Zoshchenko, Lev 
Slavin, Sasha Krasny, and other notable authors and journalists. 

HOLOS UKRAINY
Голос України (Voice of Ukraine) | from 1991 | in Ukrainian

The official organ of the Ukrainian parliament, the Verkhovna Rada with a focus 
on politics, policy, legislative matters, and economic issues affecting Ukraine. 
Covers everyday activities in Parliament and work done by various parliamentary 
committees, as well as the latest developments in international news, society,  
sports, and the arts.

O
P

EN
 A

C
C

ES
S

IMPERIAL RUSSIAN NEWSPAPERS
33 titles | 1767–1918 | in Russian

From the first newspapers established by Peter the Great to the 
fall of the Romanovs, this collection chronicles over 185 years 
of Russian history. It comprises out-of-copyright newspapers 
spanning the eighteenth, nineteenth and early twentieth 
centuries, up to the 1917 Bolshevik Revolution. The collection’s 
core titles are from Moscow and St. Petersburg, complemented by 
regional newspapers across the vast Russian Empire.

Access Collection: gpa.eastview.com/crl/irn



East View Global Press Archive6

IZVESTIIA
Известия (News) | from 1917 | in Russian

During the Soviet era, Izvestiia was the official newspaper of the Presidium of 
the Supreme Soviet of the USSR. Izvestiia was a popular news source among 
intellectual and academic circles, especially during the Khrushchev era “thaw” 
when the paper’s editors advocated de-Stalinization and reform.

KAVKAZ
Кавказ (The Caucasus) | 1846–1918 | in Russian

The first Russian newspaper published in the Caucasus, Kavkaz published 
official documents of the Russian Empire, as well as many historical, cultural 
and archeological writings by prominent public and cultural figures of the local 
intelligentsia.

KOMMERSANT
Коммерсантъ (The Businessman) | from 1992 | in Russian

Founded in 1989, this is one of the most influential and important newspapers 
to have emerged in post-Soviet Russia. Modeled largely after The Wall Street 
Journal and the Financial Times, Kommersant reported on the new economic 
situation and the emergence of the new entrepreneurial class. 

NEW! 

KRASNAIA ZVEZDA
Красная звезда (Red Star) | from 1924 | in Russian

The official paper of the Soviet and now Russian Ministry of Defense. Publishes 
extensively on all aspects of Russia’s armed forces, including military reform, 
combat training and daily routine of troops, legal advice, analysis of Russia and 
CIS security issues, new combat equipment and arms, reports from areas of 
military conflicts around the world, information on foreign armies, alongside 
political, economic, business, cultural and sports news.

LENINGRADSKAIA PRAVDA
Ленинградская правда (Leningrad Truth) | 1918–1991 | in Russian

The only complete digital archive of Petrogradskaia Pravda and Leningradskaia 
Pravda, the local St. Petersburg newspapers during the period of the Soviet 
Union. This title covers pivotal events in Russian and world history from a local 
perspective, including the Russian Revolution, WWII, and the Soviet-Afghan War.

LITERATURNAIA GAZETA 
Литературная газета (Literary Newspaper) | from 1929 | in 
Russian

The most open among newspapers of the Soviet era, Literaturnaia gazeta 
remains popular among the intelligentsia in today’s Russia. Spanning decades 
of Russia’s literary and intellectual life, the paper often pushed the limits of 
censorship in expressing views on society, culture, art, and domestic policies. 

MOSCOW NEWS
1930–2014 | in English

The oldest English-language newspaper in Russia started out as a mouthpiece 
of the Communist party but later became an influential advocate for social and 
political change. The pages of Moscow News reflect the shifting ideological, 
political, social and economic currents that swept through the Soviet Union and 
Russia in the last century. 

NARODNA ARMIIA
Народна армія (People’s Army) | 1991–2018 | in Ukrainian

The successor to the Soviet military publication of the Ukrainian SSR, Leninskoe 
znamia, this publication covered the creation and reform of the Armed Forces of 
Ukraine. Correspondents also covered the activities of Ukrainian peacekeepers 
in UN operations in Bosnia-Herzegovina and the activities of the Ukrainian-
Polish battalion in Kosovo.

C
R

L 
A

LL
IA

N
C

E

LOCAL AND INDEPENDENT UKRAINIAN 
NEWSPAPERS
900+ titles | 1989–2001 | in Ukrainian, Russian, other
The collection includes local newspapers of record from over 340 
cities and towns across Ukraine. All told, it features dozens of 
publications from each of the 25 provincial-level units of Ukraine, 
including Crimea. The majority of titles are in Ukrainian (about 80%) 
and in Russian (about 15%), with others represented, including 
Azeri, English, German, Hebrew, Polish, Crimean Tatar, and more. 

Eastern Europe & Eurasia



info@eastview.com  |  eastview.com/gpa 7

Global 
PRESS 
Archive

Eastern Europe & Eurasia

NARODNA HAZETA
Народна газета (People’s Newspaper) | 1990–2009 | in Ukrainian

The continuation of the short-lived Rukh (1989-1990), with the motto ”For the 
unity of national-democratic forces,” this pro-independence, anti-communist 
newspaper provided detailed coverage of the lead-up to the first democratic 
elections held in the Ukrainian SSR. It ceased due to bankruptcy in 2009. 

NEDELIA
Неделя (The Week) | 1960–1999 | in Russian

Established in 1960 and originally a Sunday supplement of Izvestiia, this 
publication focused on cultural and social news, with some politics, keeping 
propaganda at a minimum. The “Guests of page 13” regularly featured 
interviews with popular Soviet celebrities.

NEUES DEUTSCHLAND
New Germany | from 1946 | in German

Established in East Berlin in 1946 at the Cold War’s epicenter, this newspaper 
chronicled the establishment of the German Democratic Republic, the Berlin 
Airlift, the fall of the Berlin Wall in 1989, the reunification of Germany, and 
much more. It continues publishing today as one of Germany’s national dailies.

NEZAVISIMOST’
Независимость (Independence) | 1991–2002 | in Russian

One of the most popular newspapers in the early years of Ukrainian indepen-
dence, this Russian-language newspaper covered domestic and international 
politics, business and economic affairs, and popular culture.

NOVAIA GAZETA
Новая газета (The New Newspaper) | 1993–2022 | in Russian

The digital archive of the popular Moscow newspaper that focuses on 
investigative reporting, exposing corruption, abuses of power and violation of 
laws amongst government structures and financial-industrial circles. In 2021, 
the Editor-in-Chief, Dmitry Muratov, was awarded the Nobel Peace Prize. 

POLIARNAIA KOCHEGARKA
Полярная кочегарка (Polar Furnace) | 1941–1991 | in Russian

This weekly newspaper was published on the Svalbard archipelago from 1934 
to 1991. During the Cold War, the Svalbard (Spitsbergen) Treaty opened up 
research activities on the archipelago which led to the curious case of citizens 
of NATO and Warsaw pact countries coexisting peacefully side by side in the 
Arctic North. 

PRAVDA
Правда (Truth) | from 1912 | in Russian

The most widely read and referenced news source from the Soviet era. 
Researchers can search through the chief chronicle of Russian and Soviet 
history, from the beginnings of the Russian Revolution through the Cold War, 
the fall of the Soviet Union, to today. 

PRAVDA UKRAINY
Правда Украины (Ukraine Truth) | 1938–2014 | in Russian

The newspaper of record from 1938, Pravda Ukrainy was the Ukrainian 
Communist Party’s leading print media disseminating the party’s opinions on 
politics, culture, economics and other issues, until the August coup of 1991. 
Afterwards, Pravda Ukrainy transitioned into a publication that embraced 
democratic principles and independent journalism, until it ceased in 2014.

ROSSIISKAIA GAZETA
Российская газета (Russian Newspaper) | from 1990 | in Russian

Founded in 1990 by the government of the Russian Federation, Rossiiskaia 
gazeta is a newspaper of public record based in Moscow, with 13 regional 
offices, and foreign bureaus. The newspaper does publish commentaries and 
opinions that differ from official government positions, and also features 
interviews with influential Russian politicians, and business and cultural figures.

NOVOE RUSSKOE SLOVO
Новое русское слово (New Russian Word) | 1918–
2010 | in Russian

The premier newspaper of the Russian émigré community in 
New York, and the oldest Russian-language periodical in North 
America. The newspaper documented and shaped the Russian 
immigrant experience in the United States in significant ways. ÉM

IG
R

É 
TI

TL
E

POST-PERESTROIKA NEWSPAPERS  
16 titles | from 1984 | in Russian, one title in English

This collection traces the evolution of post-Soviet Russia, with 
coverage from the mid 1980s and extending well into the twenty-
first century. Established soon before or soon after the collapse 
of the Soviet Union, the papers in this collection document the 
changes taking place in Russia, some with breathtaking speed, all 
the while embracing innovative journalistic methods and standards 
that were a far cry from the journalism of the Soviet period.

C
R

L 
A

LL
IA

N
C

E

NOWY DZIENNIK
The New Daily | 1971–2021 | in Polish
The largest independent Polish-language newspaper in the 
United States serves as a key source of information for the Polish 
émigré community. Its opinion-forming reporting covers current 
social, political, sports, cultural, and religious events.ÉM

IG
R

É 
TI

TL
E



East View Global Press Archive8

SLOVO KYRGYZSTANA
Слово Кыргызстана (Word of Kyrgyzstan) | from 1925 | in Russian

A Russian-language newspaper that served as the official party organ of the 
Central Committee of the Kirghiz SSR throughout its Soviet existence. Since 
1991, Slovo Kyrgyzstana has been an independent publication covering both 
national and international affairs, culture, economics, and more.

SOVETSKAIA KUL’TURA
Советская культура (Soviet Culture) | from 1929 | in Russian

Kul’tura, as it is known today, is the most important Soviet and Russian 
publication on culture from 1929 to the present. Previously published under 
a number of titles, this publication provided a unique perspective on ever-
changing attitudes toward arts and culture in Soviet and Russian societies, with 
reviews of major events in literature, theater, cinematography, and arts. 

TRUD
Труд (Labor) | from 1930 | in Russian

The official  newspaper of the All-Union Central Council of Trade Unions, this 
was a very influential newspaper during the Soviet era.  Among its regular 
contributors were such notable poets as Vladimir Mayakovsky and Yevgeny 
Yevtushenko. The newspaper has survived to the current era and has become a 
reliable source for news and popular culture reportage. 

TURKMENSKAIA ISKRA
Туркменская искра (Turkmen Spark) | 1943–1995 | in Russian

Founded in 1924 in Ashgabat, Turkmenskaia iskra was the official party 
newspaper of the Central Committee of the Communist Party of Turkmenistan 
in Russian. All government, central and local, pronouncements were published 
in the paper, as well as regular features dedicated to sports, local culture, 
literature, and the arts.

ZA VIL’NU UKRAINU
За Вільну Україну (For a Free Ukraine) | 1990–2006 | in Ukrainian 

A Ukrainian-language newspaper from L’viv founded in 1990 by the Regional 
Council of Workers’ Deputies with the stated purpose of uniting national-
patriotic forces and Ukrainian ideals. Its circulation peaked at nearly one half 
million, and it was distributed in Ukraine, Poland, Germany, France, Belgium, the 
US, Canada, Brazil, and Australia. 

ZAVTRA
Завтра (Tomorrow) | 1990–2021 | in Russian

A radical-conservative daily newspaper, bringing together a mix of nationalism, 
monarchism, and nostalgia for the Soviet era.

ZA VOZVRASHCHENIE NA RODINU
За возвращение на Родину (Return to the 
Motherland) | 1955–1960 | in Russian

Established in April 1955 in East Berlin by the Soviet Repatriation 
Committee, this newspaper was principally aimed at Russian 
emigrants and was an important anti-western propaganda outlet 
for the USSR. ÉM

IG
R

É 
TI

TL
E

C
R

L 
A

LL
IA

N
C

E SOVIET-ERA UKRAINIAN NEWSPAPERS
5 titles | 1900–1939 | in Ukrainian, one title in Russian

The early 20th century was a fateful time in Ukraine’s history. This 
collection traces the history of Ukraine during this tumultuous 
era—covering such events as the Ukrainian War of Independence, 
the Holodomor, and events leading up to WWII. The collection 
includes newspapers from three cities: Kyiv, Kharkiv, and Lviv.

V NOVOM SVETE
В Новом Свете (In the New World) | 1995–2022 |  
in Russian
A newspaper founded in New York City by and for the 4th Wave of 
immigrants from the Soviet Union. Published striking interviews 
with contemporary political and cultural leaders of modern 
Russia, as well as pieces on the life of the Russian community in 
the United States.

ÉM
IG

R
É 

TI
TL

E

Eastern Europe & Eurasia



info@eastview.com  |  eastview.com/gpa 9

Latin America Global 
PRESS 
Archive

NEW! 
EL COMERCIO
Commerce | Peru | from 1839 | in Spanish

Founded in 1839, El Comercio is the longest-running newspaper in Peru and 
one of the oldest Spanish-language newspapers in the world. It is considered 
Peru’s newspaper of record and is one of the most influential newspapers in 
South America. Over the years, El Comercio has provided unique coverage of 
important events in Peruvian and South American history, including the Guano 
Era, the Peruvian Civil War, the Amazon Rubber Boom, the third era of military 
dictatorships, the Fujimori presidency and “Fujishock,” and more.

PRENSA LIBRE
Freedom Press | Guatemala | 1951–2021 | in Spanish

Founded in 1951, Prensa Libre is a leading newspaper published in Guatemala 
City and distributed nationwide. It has covered critical moments in Guatemalan 
and Latin American history, including political upheaval, assassinations, coups; 
peace treaties and elections; natural disasters; economic and technological 
developments; Guatemalans on the international stage; and much more.

EL CARIBE
The Caribbean | Dominican Republic | 1956–2021 |  
in Spanish

El Caribe is one of the Dominican Republic’s most influential 
and longest-running newspapers. Founded in 1948 under the 
repressive Trujillo regime (1930-1961), it has been a chronicle of 
national and international news, both for the Dominican Republic 
and the broader Caribbean region.

C
R

L 
A

LL
IA

N
C

E
O

P
EN

 A
C

C
ES

S

EL IMPARCIAL
The Impartial | Puerto Rico | 1918–1972 | in Spanish

During the first half of the 20th century, El Imparcial was the 
most widely read publication in Puerto Rico. It is perhaps best 
known for its reportage on political corruption in Puerto Rico in 
the 1940s, and for its unique coverage of the Cuban Revolution 
(1953–1959). El Imparcial also offered extensive coverage of 
efforts to create the Commonwealth of Puerto Rico.

Access Collection: gpa.eastview.com/eida/

O
P

EN
 A

C
C

ES
S

INDEPENDENT AND REVOLUTIONARY 
MEXICAN NEWSPAPERS
987 titles | 1807–1972 | in Spanish, English, French

Comprising nearly 1,000 titles from Mexico’s pre-independence, 
independence and revolutionary periods, this collection provides 
rare documentation of this era and includes coverage of Mexican 
partisan politics, yellow press, political and social satire, as well as 
local, regional, national and international news. 

Access Collection: gpa.eastview.com/crl/irmn

O
P

EN
 A

C
C

ES
S

EL MUNDO
The World | Puerto Rico | 1919–1990 | in Spanish

El Mundo was a respected conservative paper from Puerto Rico 
and was widely considered a key source for news until it ceased in 
1990. Key topics covered by the newspaper include industrialization 
of Puerto Rican society, the Great Depression, territorial relations 
with the United States, the activities of independence movements 
such as the Macheteros and FALN, and more. 

Access Collection: gpa.eastview.com/crl/elmundo

O
P

EN
 A

C
C

ES
S NOTICIAS GRAFICAS

Graphic News | Argentina | 1943–1950 | in Spanish

A popular evening newspaper in Buenos Aires, notable for its 
illustrated center pages; it was shut down during the dictatorship 
of Pedro Eugenio Aramburu.

Access Collection: gpa.eastview.com/nogr



East View Global Press Archive10

AFGHAN CENTRAL PRESS
4 titles | 1922–2022 | in English, Pushto

The Afghan Central Press collection brings together four national, Kabul-
based publications of Afghanistan whose long runs and prominence provide a 
concentrated vantage point for understanding developments in Afghanistan for 
much of the twentieth century. The English-language Kabul Times is presented 
alongside Pushto publications Anīs, Hewād, and Iṣlāh ̣. Together, the archives 
of these newspapers provide a chronicle of events from the fall of the Kingdom 
of Afghanistan, the establishment of the People’s Democratic Republic of 
Afghanistan, the Soviet invasion, the rise of the Mujahedeen, the establishment 
of the Taliban and Al Qaeda, invasion by the United States and the ensuing 
period of reconstruction from the view of the capital. 

AL-AHRAM
Egypt | 1876–2020 | in Arabic | (The Pyramids) الأهرام

Founded in 1875, Al-Ahram is one of the most prominent Arabic newspapers 
in the Middle East and has been the authoritative register of Egyptian life and 
politics for over 140 years. The newspaper covers all parts of Egyptian news, 
including the economy, sports, Egyptology, the arts, and Egypt’s critically 
important cinematic presence, while foreign press has considered Al-Ahram’s 
conclusions on national politics as the first-to-cite on pressing matters coming 
out of the Middle East.

AL-BA’ATH
Syria | 1949–1997 | in Arabic | (The Resurrection) البعث

The ideological mouthpiece of the ruling Ba’ath party in Syria; it is best known 
for its coverage of the split within the original Ba’ath Party, as well as the 1970 
Syrian coup.

AL MADINA
Saudi Arabia | 1959–2001 | in Arabic | (The City) المدينة

One of the oldest newspapers in Saudi Arabia; it is best-known for covering 
national politics from a pro-government viewpoint, while providing more critical 
coverage of non-political news.

BAGHDAD OBSERVER
Iraq | 1967–1996 | in English

The official English-language newspaper of Ba’athist Iraq (1968–2003). This 
Ba’athist propaganda title covers pivotal events in Iraqi and Middle Eastern 
history, including the Iranian Revolution, Saddam Hussein’s rise to power, the 
Iran-Iraq War, and the Gulf War. 

CUMHURIYET
The Republic | Türkiye | 1924–2022 | in English

Cumhuriyet is the oldest secular Turkish daily newspaper. Founded at the 
initiative of Mustafa Kemal Atatürk, Cumhuriyet was the first newspaper of the 
Turkish Republic and promoted a belief in democracy, secularism and the rule 
of law. Over the last 95 years, Cumhuriyet has stood witness to the changing 
landscape of Türkiye’s political, social and economic environment. 

MENA PREMIUM
5 titles | 1956–2021 | in Arabic

A complement to the Middle Eastern and North African News-
papers Open Access collection, MENA Premium comprises five 
in-copyright newspapers from Egypt, Israel/Palestine, Jordan, 
Lebanon, and Saudi Arabia, offering viewpoints on key events of 
the 20th century and beyond, including the recent Arab Spring. 
The MENA Premium collection represents a collaboration between 
East View and the publishers of each title to make current, in-
copyright material available to a global audience. 

C
R

L 
A

LL
IA

N
C

E
O

P
EN

 A
C

C
ES

S

MIDDLE EASTERN AND  
NORTH AFRICAN NEWSPAPERS
79 titles | 1870–1967 | in Arabic, English, French

From the Ottoman Empire to the Arab Spring, the countries of 
the Middle East and North Africa have stood at the crossroads 
of history. The Middle Eastern and North African Newspapers 
collection includes publications from across this dynamic region, 
providing unique insights into the history of individual countries, 
as well as broad viewpoints on key historic events from the late 
nineteenth century through the mid-twentieth century.

Access Collection: gpa.eastview.com/crl/mena

Middle East & North Africa



info@eastview.com  |  eastview.com/gpa 11

Sub-Saharan Africa Global 
PRESS 
Archive

EAST AFRICAN NEWSPAPERS COLLECTION
3 titles | 1943–2017 | in English

Three key newspapers from East Africa provide authoritative 
coverage of major local and international events, including the 
widespread decline of colonialism as independence movements 
swelled and local, autonomous self-governance took hold 
throughout the region. Includes the following titles: Daily Nation 
(Kenya, 1962–2017), The Ethiopian Herald (Ethiopia, 1943–
2014), and The Monitor (Uganda, 1993–2003).

C
R

L 
A

LL
IA

N
C

E

Work with East View to Digitize Your Collections

East View offers an unmatched array of digital conversion and hosting services for organizations seeking to optimize their balance between 
physical and digital collections.

Our services include:

Contact us at info@eastview.com for more information on our services or to discuss your digitization needs.

• TDM support

• Archival preservation

• Development of Open Access or Hybrid Open Access products

• Platform hosting

• Managed access

• Project management 

• Rights diligence/Publisher relations

• Sourcing materials to complete collections

• Digitization and OCR

• Custom metadata creation

O
P

EN
 A

C
C

ES
S

DAILY OBSERVER
Liberia | From 1981 | in English

An independent national newspaper published out of Monrovia, 
Liberia, the Daily Observer (aka Liberian Observer) documents a 
dynamic phase in the modern history of Liberia including political 
and cultural developments. Known for its investigative reporting 
and independent editorial stance, the newspaper has won 
several awards for its reporting, including the West Africa Media 
Excellence Award. The Daily Observer has a wide readership both 
within Liberia and among the Liberian diaspora around the world. 

Access Collection: gpa.eastview.com/crl/doda

O
P

EN
 A

C
C

ES
S

DIE TRANSVALER
South Africa | 1937–1990 | in Afrikaans
Named after the ancestral “homeland” of Afrikaners, Die 
Transvaler was established in 1937 to promote the cause of 
Afrikaner nationalism within the National Party. Die Transvaler 
was notorious for its racism, antisemitism, opposition to South 
Africa’s entry into World War II, and advocacy for the 1960 
referendum to turn South Africa into a republic. Edited by Hendrik 
Verwoerd – future prime minister and architect of the apartheid 
regime – Die Transvaler covered important historical events from 
an Afrikaner nationalist perspective.

Access Collection: gpa.eastview.com/dtsa

NEW! 
DAILY TIMES
Nigeria | 1925–2001 | in English

Published since 1925, Daily Times is regarded as one of the most influential 
newspapers in post-independence Nigeria. Daily Times has consistently covered 
important events in Nigerian history, including the discovery of oil in Nigeria 
(1956), Nigerian Independence (1960), the Nigerian Civil War (1967–1970), 
the Second Republic (1979-1983), and the transition to democracy (1999).



East View Information Services, Inc.
info@eastview.com | www.eastview.com

Spring/Summer 2025

About East View

East View is a leading provider of native and translated foreign language 
information products and services, including databases, periodicals, 
books, and microforms from Eastern Europe, Asia, and the Middle East. 
We serve all geographies and many market segments, including academic 
institutions, government organizations, corporations, public and federal 
libraries, and law firms.

For over 30 years, East View has been unlocking international news 
content and making it accessible to scholars across the globe. The East 
View Global Press Archive® (GPA) program continues this legacy by 
offering deep archives of a diverse range of predominantly non-Western 
newspaper titles, presented in full-image and full-text format on a 
customized platform specifically optimized for academic use. 

In creating GPA, East View is committed to ensuring that these valuable 
resources are preserved for future generations of scholars, and providing 
a maximally comprehensive and geographically diverse portfolio of 
resources.

Alongside GPA, East View offers your organization a variety of critical 
information resources. Over the last three decades we have developed 
a reliable and extensive acquisition network capable of satisfying the 
most sophisticated (as well as simple) information needs. Rely on us 
for uncommon information from extraordinary places, in all formats, in 
vernacular and English.

We look forward to serving you.

Contacts

COMPANY HEADQUARTERS

East View Information Services, Inc. 
10601 Wayzata Boulevard 
Minneapolis, MN 55305 USA

Tel.: +1.952.252.1201 
N. America Toll-free: (800) 477-1005 
Fax: +1.952.252.1202 
Email: General inquiries: info@eastview.com 
      facebook.com/EastViewCompanies  
      x.com/EastViewPeeps


